Knud Østerbye - NemmeHjemmesider.dk
Du ved det allerede godt. Facebook er verdens – suverænt – største sociale medie. Og læg dertil at Danmark er et af de mest facebook-afhængige lande i verden. Det gør Facebook til et genialt sted at eksponere din hjemmeside - gratis!
Når ”alle” er på Facebook, så skal alle virksomhederne også være der. Og det er de også.
På Facebook har du din egen personlige profil og ud fra den kan du oprette en side (eller en ”page” som de siger på udenlandsk) til din virksomhed. Virksomhed defineres i bred forstand – det kan også være til dig som kunstner, fødselsdagsklovn, musiker eller noget andet som du gør ”semi-professionelt”.
En Facebook side må ikke forveksles med at have en hjemmeside, selvom der er visse overlap er de i deres essens ret forskellige.
Til gengæld kan de to supplere hinanden rigtig godt.
For dem der kender dig (eller kan google dig) er din hjemmeside er nem at finde og da den er relativ statisk i sit indhold gør det også at de nemt kan finde de vigtigste ting. Det gør at dit produktkatalog, din baggrundshistorie, de uddybende artikler om produkterne og kontaktoplysninger mv. er nemme at finde. Facebook-siden er dynamisk – en strøm der flyder af sted ned nyheder og opslag, der afløser hinanden.
Hvor du på hjemmesiden har det vigtigste øverst er det på facebook-siden det nyeste der ligger øverst. Facebook siden kan til gengæld nå ud til nogle der ikke kender dig endnu. Og nogle der slet ikke vidste, at de faktisk manglede lige det du tilbyder.
Hjemmesiden er altså for de aktivt søgende og Facebook-siden er en der kan inspirere nye potentielle kunder.
En anden forskel er at hjemmesiden er din egen. Den er uafhængig af Facebook. I begyndelsen af 2018 ændrede Facebook fx sine algoritmer så virksomhedssiderne fik sværere ved at komme med i de almindelige brugers nyhedsstrøm. Nu skulle man lave endnu mere engagerende indhold – eller købe reklamer. Jeg er glad for at vi ikke har baseret vores virksomhed på Facebook. Facebook er et supplement – én kanal blandt flere.
Ligesom når du skriver et nyhedsbrev, er det her vigtigt at du deler noget godt og engagerende indhold. Noget der interesserer dine følgere.
En af mine venner sælger grillhytter. Altså en hytte som forlænger sommeren. Du kan sidde varmt og dejligt inde i hytten i din have og grille i oktober måned. Når han har postet et opslag, er det ikke usædvanligt at der bliver interageret 100.000 gange på det i løbet af kort tid. Fordi fx en kvinde ser opslaget og tænker at hun og hendes familie kunne have mange hyggelige timer der. Straks kommenterer hun med mandens navn. Han er nu tagget. Andre der kender de to vil også se det og hvis de også får de samme følelser vil de også tagge deres partnere osv. Nogle gange oplever han endda at gamle opslag pludselig bliver vækket til live på den måde – uden at han løfter en finger.
Overvej om det du arbejder med kan have samme effekt – om det er noget folk vil dele med hinanden. Fx noget der taler til følelserne. Grillhytterne giver tanker om hygge og rart samvær – noget vi godt kan lide.
Facebook giver i dag mulighed for deling af både tekst, billeder og video. Og så livevideoer.
Prøv de forskellige muligheder af og se hvad der virker for dig. Lad dig ikke skræmme af at det er svært at se sig selv på kamera. Alle andre har set dig sådan altid.
Generelt kan man sige at video er godt hvis du vil ses imens der ikke er så stor tendens til at folk liker eller deler.
Det gør de til gengæld ved billedopslag.
Tekstopslag uden billede eller video, bliver der generelt ikke lagt ret meget mærke til.
Hvad der virker bedst for dig og hvornår på dagen, det er mest optimalt at poste dit indhold, er afhængig af en lang række faktorer: Dit indhold, dine varer og din gruppe af følgere mv.
Det er derfor noget du er nødt til at eksperimentere med.
Så skriv eller ring
Email: info@nemmehjemmesider.dk
Telefon: 93 94 30 90
Vi vil rigtig gerne bygge en lækker ny hjemmeside til dig også: