Knud Østerbye - NemmeHjemmesider.dk
Det lyder måske provokerende, at du ikke skal byde velkommmen - men der er en mening med galskaben - læs med her og bliv klogere...
Dette er det allerførste du skal gøre dig klart. Du tænker måske at det er indlysende – men prøv at udfordre dig selv på dette punkt alligevel.
”Jeg vil lave en hjemmeside, fordi jeg har mit eget firma, og så skal man have en hjemmeside,” er ikke et godt svar. For det du vil opnå er jo at dine kunder skal finde dig OG kontakte dig. Dette skal være ledetråden i alt arbejde med hjemmesiden. Vi tager den lige ned på jorden: Hvis dit mål er at blive kontaktet, skal dine kontaktoplysninger fremgå tydeligt og mange steder på hjemmesiden.
Og gerne med det, vi kalder Call to Action (CTA). Det betyder bare at du er tydelig omkring dine ønsker. I stedet for at skrive: ”Telefonnummer 12 34 56 78” skriver du: ”Ring til os nu på telefonnummer 12 34 56 78”. Det kan præge den besøgendes tanker til, at det er det, han skal gøre. Og det lille ”nu” kan være med til at trigge ham til at få det gjort.
Hvem henvender du dig til? Er det private eller virksomheder? Hvad er kundens tekniske vidensniveau? Husk det i din kommunikation så du hverken taler "ned til" eller "henover hovedet".
Mød Ulla fra Svendborg. Hun er en helt gennemsnitlig bruger at nettet. Ulla ejer et hus med en have, hun ikke helt kan overkomme at passe og derfor søger hun efter en havemand i Google. Der dukker en række sider op i søgeresultater Ulla klikker sig ind på.
Undersøgelser har vist at Ulla vil bruge ca. 3 sekunder på at vurdere, om den side hun er landet på, er svaret på det hun søger. Er den umiddelbare tanke nej, så forlader hun siden igen efter de 3 sekunder. Tænker hun derimod, at siden godt kunne være den rigtige, så giver hun siden yderligere et par sekunder til at overbevise hende. Virker siden stadig relevant vil Ulla bruge længere tid på den. Måske op til flere minutter.
De siger sig selv, at Ulla ikke nærlæser noget som helst, på de få sekunder der er tale om. Hun læser overskrifter og lidt hist og pist. Derfor skal dit budskab være knivskarpt.
Lad være med at spilde en overskrift på at skrive Velkommen til min hjemmeside. Det lugter langt væk af amatør og det er spild af tid og plads, set i lyset af det ovenstående.
Er det uhøfligt ikke at byde velkommen? Tja – prøv selv at se på de store succesfulde websites som fx Bilka.dk eller EB.dk. Ingen bruger plads på at sige velkommen. Gå selv nettet igennem. Mit bud er, at du ikke finder nogen store professionelle hjemmesider, der gør det.
Spørg dig selv hvad dine kunder får ud af at vælge dig/dit firma til opgaven - og fortæl dem det!
Alt for ofte ser jeg hjemmesider hvor ejeren i bedste mening fortæller om alt det de gør – og ikke hvad kunden får ud af det. Og det er en kæmpe fejl. Ulla leder efter en, der vil ordne hendes havearbejde, så ”Havearbejde i Svendborg udføres”, eller ”Lad os ordne din have” ville være gode. ”Vi elsker havearbejde”, er mindre god, for man kan komme i tvivl, om det så er noget de vil udføre for Ulla – eller det er deres egen have de arbejder i.
OK – vi spoler lige lidt tilbage. Hvis dit mål er at blive fundet og kontaktet, så er spørgsmålet hvad der trigger dine potentielle kunder søger.
Er du psykoterapeut vil dine kunder (klienter) med stor sandsynlig gå efter tryghed. Om de tror de kan have tillid til dig. I de tilfælde vil det være godt givet ud at bruge god plads på et billede af dig og måske video. Det vil være af stor betydning af de føler at de kender dig lidt allerede inden de tager kontakt.
Hvis du sælger billige ting fra Kina, er det ikke dig som person der skal være i centrum. I disse tilfælde vil det være varerne og priserne. Det kan også være noget med sikker betaling og returret.
Forskellige fag/brancher/nicher har forskellige barrierer eller forhindringer som du skal forsøge at imødegå.
Med afsæt i dine overvejelser omkring formålet med din hjemmeside, skal du også beslutte dig for en tone for din side. Er du ballonklovn der optræder til børnefødselsdage skal siden være sjov og ”gak”. Er du virksomhedskonsulent med speciale i driftsbesparelser er det seriøsiteten der skal i højsædet. Dagplejemor? Så er det noget med ansvalighed, varme og hygge.
Den tone du lægger dig fast på skal ikke kun afspejle sig i farver og skrifttyper, men i alt indholdet.
Efter de grundlæggende overvejelser vil jeg anbefale dig at forlade computeren for en stund.
Med pen og papir skal du nu have skitseret hjemmesidens indhold og allerførst med nogle overskrifter og nogle stikord under hver overskrift.
Jo jo - du kan godt gøre det på computeren men min erfaring er at man arbejder lidt hurtigere og friere i denne del af processen med blyant og papir
Nå men... Overskrifterne kan gøre det ud for hver sin underside og stikordene er en ramme for hvad den pågældende side skal indeholde.
Skitser også hvordan du vil opstille indholdet rent grafisk. Vær dog opmærksom på at moderne responsive hjemmesider ikke ser ens ud på computerskærme og mobiltelefoner. Så du kan ikke styre indholdet så nøjagtigt som i ”gamle dage”.
Jeg ved mange webdesignere starter med at bygge siden op i nuancer af grå. Så bliver farvevalgene udskudt til senere i processen. Det er lidt en smagssag, men det kan være en fordel at arbejdet med strukturen før indholdet, indholdet før det grafiske udtryk, osv.
Selvfølgelig vil der altid være en vekselvirkning imellem de forskellige processer, men det er nemmere hvis man tager én ting ad gangen – så vidt muligt.
Når du bygger et website, er det en god regel at forsøge at få indholdet til at stå i lige linjer. Først og fremmest lodret og men også vandret. Skal der være tre billeder ved siden af hinanden, så sørg for at de er samme format og størrelse. Det giver en dejlig ro for øjet. Har du tre kolonner ved siden af hinanden, som ikke har samme højde, kan det være en fordel at lave et sektionsskift under dem, hvor baggrundsfarven skifter. Så skaber du en vandret linje, på trods af at indholdet ikke flugter.
Produktioner af tekster til nettet er ikke bare et spørgsmål om at være informativ. Du kan med fordel også skrive søgeoptimeret så dine tekster trækker mest muligt trafik. Læs mere om at skrive søgemaskineoptimerede tekster her…
Men for helhedens skyld, er det er også vigtigt, at dine tekster matcher sidens tone. En side som mailchimp.com der er en nyhedsmailservice har en chimpanse som maskot, og det spiller de på i tekster og andre sjove gimmicks. Det lykkes dem at gøre en pligt-agtig ting som at lave et nyhedsbrev til en sjov og lidt hyggelig adspredelse. Det er dog vigtigt at man ikke overdriver det, så det bliver for fjollet og måske endda sværere at forstå.
Når du vælger skrifttyper er det igen vigtigt at overveje signalværdien og læsbarheden. Skrifttyper uden seriffer (også kaldet fødder), som fx Arial, bliver traditionelt set som mere moderne og dem med seriffer som Times New Roman ses som mere klassiske. Dertil kan man nævne de ”håndskriftlignende”, som kan give en fornemmelse af noget personligt og casual – eller måske kreativt.
Er du helt i tvivl om hvilken skrifttype der vil passe dit indhold og tone, så kig på andre hjemmesider der minder om dig og lad dig inspirere. Når man arbejder med skrifttyper på nettet, er det en god ide at bruge webfonte, som dem vi tilbyder på NemmeHjemmesider.dk. Bruger du andre fonte, er du afhængig af, at din besøgendes computer har den pågældende font installeret – ellers vil den forsøge at erstatte den med en der ligner.
Dette er en rigtig god grund til ikke at bruge Comic Sans. Ikke bare lugter den langt væk af amatør (sorry - ved godt den er populær, men ingen professionelle ville nogensinde bruge den) – den understøttes heller ikke af Apple. Så folk der besøger en hjemmeside fra en Mac computer, ipad eller iphone vil ikke se Comic Sans, men i stedet en meget svungen håndskrift, der er meget svær at tyde. Comic Sans er udviklet til brug i tegneserier og der fungerer den rigtig godt.
Din målgruppes alder er også vigtigt at tage med i overvejelserne når du arbejder med skrifttypen. Ældre mennesker er ofte lidt dårligere seende og har brug for større tekst.
Mørk tekst på lys baggrund er nemmest at tyde. Men det behøver ikke være helt sort og helt hvid. Ofte kan det være flot med en mørkegrå på hvid.
Farveskemaet er måske den stærkeste markør af stemningen og tonen på dine side. En nyhedsside som information.dk udstråler seriøsitet med det sort/hvide tema hvorimod Ekstra Bladets hjemmeside er fuld af farver som signalerer underholdning – og drama. Det er oplagt at ballonklovnen og erhvervskonsulenten ikke bør have samme farveskema.
Generelt vil jeg sige – hold det enkelt og sats på det sikre. Det gør de fleste – fordi det virker.
Farver har symbolske medbetydninger som vi læser ind uden at tænker over det. Det er i nogen grad kulturbestemt så det er vigtigt at tage med i tankerne. Jeg lavede på et tidspunkt en hjemmeside for en rejsearrangør der solgte rejser til Finland. Der lavede jeg et farvetema i blå og hvid tilsat en orange til at highlighte vigtige ting. Blå og hvid som er de finske nationalfarver (godt nok en lidt anden blå) men også fordi de symboliserer kølighed – og mange af rejserne var vildmarksture og skiferier og så passede pengene.
Spies rejser blev grundlagt på at sælger solferien og så er deres farvetema gult som solen. Farver sætter tanker i gang – også på det ubevidste plan og derfor bør man ikke bare vælge et eller andet.
En anden ting er om farverne matcher, altså står pænt til hinanden. Har man en firmafarve man vil bruge, men er i tvivl om hvad der matcher er der en række farveskema generatorer på nettet. Jeg bruger selv coolors.co.
Coolers.co kan også generere et farveskema på baggrund af et billede. Så har du et billede der fylder meget på din side, så prøv at smid det ind i Coolers.co. Så tager den de mest fremtrædende farver ud og bruger du dem i din tekst og baggrunde på hjemmesiden, vil det harmonere.
Men husk altid at mørk tekst på lys baggrund altid virker!
Du skal huske luften når du laver hjemmeside. Hjemmesider, der er pakket med farver og indhold, bliver hurtigt uoverskuelige og rodede og så smutter folk igen uden at fange dit budskab.
Du skal prioritere dit indhold så det vigtige står tydeligt frem og det gør det bl.a. når der er luft omkring det. Tomrum er ikke nødvendigvis kedeligt – det kan også være med til at sætte ekstra fokus på det indhold der så er der.
Du bør ikke bruge slidere, eller slideshows. Undersøgelser viser, at folk ikke ser andet end slide nr. et, da de allerede er scrollet forbi længe inde slide to kommer frem. Generelt er ting der bevæger sig, video og musik, der går i gang af sig selv, noget man skal overveje grundigt.
Det vil meget ofte genere dine besøgende mere end det vil glæde dem.
Tænk på Ulla der arbejder i et åbent kontorlandskab og liiiige vil snige sig til at booke et ophold på din bed and breakfast i arbejdstiden. I det sekund hun åbner din side begynder musikken og alle på kontoret – inkl chefen – kigger på hende. Tror du Ulla booker hos dig? Nej hun skynder sig at lukke browseren.