Få et gratis domæne til din hjemmeside...
Beslut om dit domæne bør være .dk, .com eller noget helt andet.
Er din målgruppe danskere er .dk i de fleste tilfælde bedst. Danskere vil forvente at du bruger .dk som endelse.
Henvender du dig til en international målgruppe, er .com at foretrække. I andre lande er .dk ikke en kendt endelse og den kan virke ligeså fremmed på dem som New Zealands .nz-endelse gør på os. Der er en lang række andre muligheder som fx .info, .net., .nu eller andre national-endelser som fx .de, .se. Vores anbefaling er at man kun vælger dem fordi det ikke var muligt med .com eller .dk. I visse tilfælde kan man godt oprette domænet og få hjemmesiden til at virke, men så opleve at e-mailsystemerne ikke anerkende domænetypen. Og så kan man ikke få en e-mail tilknyttet.
Et godt domænenavn er kort. Dels er det nemmere at stave og huske, men det er også bare hurtigere at skrive. Også når du får en mailadresse tilknyttet: anderserlandandersen@anderserlandandersensmurerfirma.dk er bare en ret lang mailadresse, med ret mange muligheder for at skrive forkert. Og så kan Google faktisk ikke lide lange domænenavne. Korte navne klarer sig generelt bedre i søgeresultaterne.
Vælg et navn der er lydret – altså nemt at stave selvom man kun har hørt det. Og ikke er en stærk staver. Husk at en ret stor del af befolkningen ikke er gode stavere.
Vælg et navn der er unikt og nemt at huske. Det behøver ikke være et ”rigtigt” ord – leg med lydene og se hvad du kan finde på. Overvej bogstavrim og rytmen. Det kan også være et assiciationsspil på ord som fx rejsesitet Momondo (udsprunget af mondo som betyder verden) eller regnskabsservicen Dinero (som er jo slang for penge).
Et domæne bærer ingen værdi i forhold til søgeordsoptimering. Engang var det en god ide at hedde noget med det man arbejdede med, som fx nemmehjemmesider.dk, men i dag skeler Google ikke til det. Det er for nemt at kalde sig det ene og det andet – i stedet skal man bevise sit værd igennem godt indhold, et godt produkt og en masse besøgende.
Det er muligt at lave domæner med æ, ø og å, men vi fraråder det klart. Folk fra andre lande kan ikke skrive det da de ikke har æ, ø og å på deres tastatur. Når du deler linket på sider som fx Facebook kommer det til at se mærkeligt da tegnene erstattes af koder. Slutteligt så kan man ikke garantere at mailprogrammer kan sende mails til domæner med æ, ø og å. Vi er et meget lille sprogområde og internettet er en engelsksproget opfindelse.
Domæner kan ikke indeholde specialtegn som fx /%#”!()[]{}\|>'. Måske godt det samme - mange ville ikke vide hvor på tastaturet, de skal trykke for at frembringe dem.
Et domænenavn kan ikke indeholde mellemrum, men skal stå ”ud i et”.
Bindesteg virker - rent teknisk. Men det er, særligt på telefoner og tablets, noget besværligt at lave bindestreger. Endnu værre er det med underscore, den ”lavthængende bindestreg” _. Er det absolut nødvendigt lave en opdeling er bindestreg bedst.
Du kan godt skrive DitNavn.dk på dit visitkort (med stort D og N) fordi det er nemmere at læse. I virkeligheden er et domæne bare altid skrevet med små bogstaver. Så er du nødt til at skrive store og små bogstaver for at det er læsbart, så overvej om du kan finde på et kortere eller nemmere.
Dette sidste punkt er til dig, der allerede har et domænenavn men overvejer at skifte. Hvis du har brugt domænet igennem noget tid og folk kender det, så overvej grundigt at lade være med at skifte. Dels tager det lang tid (eller absurd mange penge), at få folk til at huske dit navn. Dels ser Google i en vis udstrækning alderen på dit domæne som en kvalitet. Formentlig ud fra logikken: Dem der har holdt ved længe, er antageligt mere seriøse. Det betyder ikke at alderen på et domæne er altafgørende eller det vigtigste for den sags skyld. Men det spiller en rolle.