Knud Østerbye - NemmeHjemmesider.dk
Mit råd er - først og fremmest - at du skal skrive til din hjemmesides kunder/besøgende. Hvis du laver godt indhold til dem, så vil du blive belønnet. Skriv med både hjerte og hjerne om dine varer. Huske fede billeder og video af den der lækre sofa med puf.
Når teksten er skrevet, er det en god ide at tænke SEO. Skal jeg bruge Sofa med puf eller sofa med chaiselong?
Vi bruger selv et betalingsværktøj der hedder Ahrefs.com. Der kan man plotte sine søgeord og så får man en vurdering af antallet af månedlige søgninger. Det smarte ved Ahrefs.com er bl.a. at systemet også kan foreslå beslægtede søgeord. Men du kan også bruge trends.google.com. Laver jeg en søgning på de to sætninger Sofa med puf og sofa med chaiselong, i Trends, får jeg dette resultat:
Sofa med chaiselong: 44 månedlige søgninger i Danmark
Sofa med puf: 6 månedlige søgninger i Danmark
Der er en klar og tydelig vinder her.
Nu laver jeg så en helt almindelig Google søgning på de to sætninger, får jeg oplysninger om hvor mange sider Google finder - altså hvor mange andre sider der har dette indhold. Med andre ord konkurrencesituationen.
Sofa med chaiselong: 478.000 sider
Sofa med puf: 2.290.000 sider
Altså ved jeg nu er der er flest søgninger på Sofa med chaiselong og det er også der konkurrencen - alt andet lige - er mindst. Nu kan man så fortsætte med andre parametre, er det fx en rød stofsofa kan man undersøge søgevolumen og konkurrence på rød sofa, rød sofa med chaiselong, rød stofsofa med chaiselong.
Når man har fundet de søgeord med størst søgevolumen og mindst konkurrence, er det bare med at få dem flettet ind i dine tekster.
De vigtigste søgeord/sætninger skal du sørge for at bruge i overskrifterne og i teksten generelt. Den første store overskrift på en given side er den allervigtigste.
Du må gerne gentage ordene nedover siden - men lad for guds skyld være at skrive til robotterne. Lad være at læsse nøgleord ind, hvor det ikke er naturligt. Så sidder du hurtigt med en tekst, der er svær eller trættende at læse for menneskene - og det er i sidste ende dem der skal købe dine produkter. Og det gør de ikke hvis teksten er utroværdig.
Hvad er det nu det er? Metatags er nøgleord som man sætter ind på hver enkelt underside - i det skjulte. Det er kun søgemaskinerne der læser det. De nøgleord du vælger til din tekst/din hjemmeside i det hele taget kan du skrive i dit metatag-felt, hver søgeterm opdelt med et komma: rød sofa, rød sofa med chaiselong, rød stofsofa med chaiselong
Metadescription er den stump tekst, der kommer frem i Google når man søger. Hvis man ikke indtaster noget vælger vores system automatisk de første linjer på din side. Men det er ikke sikkert at det er optimalt. Så derfor skal du indtaste det.
Du vil kunne finde lidt delte holdninger på nettet til hvor vigtige metatags og description er. Vi anbefaler dog, at man bør tilføje det på alle ens sider. På NemmeHjemmesider kan du indtaste metatags og description, hvis du har et PRO- eller webshopabonnement. Det gør du ved at klikke på “Menu” i den grå bjælke øverst på siden, når du er logget ind. Så kan du klikke på sidens titel og “Vis SEO felter”.
Teksten er skrevet, søgeoptimeret og der er sat metatags og description ind. Er alt så klappet og klart til at blive nr. 1 fra i morgen? Nej - desværre! Der er en række parametre der spiller ind. Og en af dem er, at Google ikke har set dine seneste ændringer endnu. Det vil de gøre med tiden - måske i løbet af 2-4 uger - men du kan også gøre noget for at fremskynde det ved at anmode om besøg fra Googles søgerobotter via Google Search Console.