Hjemmeside design – byg som de professionelle

Hjemmeside design

Få designrapport og byg din hjemmeside som en professionel

BESTIL NU MED INTRO RABAT
LÆS MERE

ET HJEMMESIDE DESIGN ER ALDRIG EN STANDARD LØSNING

Bestil rapport med konkrete forslag til forbedringer af din hjemmeside
Normalpris 999 kr. Intropris lige nu kun 799 kr.

BESTIL NU - LIGE HER

(Pris eks. moms)

Når du designer din hjemmeside – eller hyrer et firma til det – så er det allervigtigste, at du er knivskarp på hvorfor du har en hjemmeside: Hvem er dine besøgende og hvad skal hjemmesiden få dine besøgende til at gøre?

Er du psykoterapeut med speciale i familieterapi er din målgruppe givetvis voksne, der er gamle nok til at have børn i en vis alder, altså mellem 25 – 45 år. De søger kompetent vejledning ud af det kaos de er endt i.

Derfor så skal din hjemmeside i dette tilfælde udstråle seriøsitet, ro og varme. Det du ønsker, at de gør, er at booke en tid til en samtale, alternativt kontakte dig.

Alle disse ting skal være rettesnoren i alle valg af skrifttype, farvepalet, billeder, tekster mv.

Er din hjemmeside derimod en præsentation af dit hobbyjob som optrædende tryllekunstner, er det – naturligvis - en helt anden målgruppe og et helt andet emne. Og derfor skal hjemmesidens designmæssige udtryk – naturligvis – også være et helt andet.

Når du bygger hjemmeside, er der altså en lang række del-emner, du skal tage stilling til – og tager du ikke opgaven seriøst vil din hjemmeside ikke klare sig i den benhårde konkurrence. Med en webdesignrapport får du konstruktiv feedback og konkrete ideer til hvordan du selv kan optimere din hjemmeside.

Formålet
Formålet
Dette er altid udgangspunktet. Hvad er formålet med din hjemmeside? Og lægger den op til den adfærd du håber på?

Læs mere...
Budskabet
Budskabet
Er din professionelle identitet tydelig? Står dit budskab klart? Eller drukner det i for mange og modsatrettede informationer?

Læs mere...
Budskabet
Layoutet
Er indholdet overskueligt? Stiller du ubevidst forhindringer op, der gør det svært for dine besøgende at bruge din side?

Læs mere...
Budskabet
Respons
Når rapporten er færdig får du den på mail i pdf format og hovedpunkterne gennemgår vi sammen på et telefonmøde.



Ring til Knud på tlf. 93 94 30 90

- eller udfyld formularen nedenfor for at høre mere

Formålet med din hjemmeside

Vi starter med spørgsmålet: Hvorfor har du egentlig en hjemmeside?
Hvad er det du gerne vil have dine besøgende skal på din hjemmeside? Dette er det allervigtigste og kommer til at danne det logiske grundlag for hele rapporten. Det er med det afsæt vi tager de kritiske briller på, for at se om din hjemmeside lever op til dine ønsker. Meget ofte ser vi hjemmesider, der ikke lægger op til det vi ved, ejeren af siden ønsker.
Hvad er dit formål med hjemmesiden
Hvad er dit budskab

Hvad er dit budskab?

Er din professionelle identitet tydelig? Står dit budskab klart? Eller drukner det i for mange og modsatrettede informationer? Din professionelle identitet og hjemmesidens visuelle udtryk skal være synkroniseret for så ved dine besøgende hvad de får. Leverer du fx topklasseprodukter, skal siden ikke udstråle discount.

Layoutet

Layoutet, strukturen af indholdet, grafikken, skrifttyperne, farverne og billederne giver til sammen hjemmesidens samlede udtryk. Vi giver dig respons på om din hjemmeside overholder reglerne for godt webdesign. Vi giver dig konkrete forslag til ændringer og forbedringer.
Layoutet
Rapport uarbejdes

Mundtlig og skriftlig rapport

Vi leverer en rapport med en konkrete vurderinger af din hjemmesides design og layout. Vi kommer fx omkring struktur/opbygning, farver, skrifttyper, billeder, grafik, troværdighed, call-to-action, brugervenlighed og en generel vurdering af om siden understøtter dit budskab.

Vi leverer konkrete forslag til ændringer, du selv kan foretage.

OVERVEJ DISSE VIGTIGTE PUNKTER NÅR DU SKAL LAVE DIN NÆSTE HJEMMESIDE

HJEMMESIDE DESIGN ER EN KOMPLEKS PROCES, DER KRÆVER AT MAN OVERVEJER MANGE TING -HVIS RESULTATET SKAL BLIVE GODT



BRUG FOR ET TJEK HJEMMESIDENS DESIGN?

RING TIL OS NU
93 94 30 90
OG LAD OS TAGE EN UFORPLIGTENDE SNAK

ELLER

SKRIV TIL OS

Hjemmesidens besøgende er uhyre utålmodige

Undersøgelser har vist, at når en person googler rundt for at finde en svar, så bruger de ca. 3 sekunder på at afgøre om den hjemmeside, de er landet på, nu er den rigtige. Vurderer de den er rigtig, ofrer de yderligere ca. 3 sekunder på at læse nærmere. Først efter 6 ”tilfredse sekunder” beslutter de, om de vil blive på siden i længere tid.

Dine besøgende er utålmodige og det betyder, at hjemmesidens budskab skal stå pivskarpt. Og da vores hjerner fra naturens side opfatter farver og billeder stærkere end tekst, er hjemmesidens design af afgørende betydning.

Efterlign de andre – og skil dig ud

Man siger traditioner er til for at blive brudt – men de er faktisk opstået for at gøre livet nemmere. Når alle succesfulde hjemmesider inden for et givent emne i en vis udstrækning ligner hinanden, så er det fordi der er nogle konventioner, der signalerer hvad hjemmesiden handler om. Heavy metal-bandet skal have en mørk hjemmeside og legetøjsproducenten skal have gang i de stærke farver.

Kig på konkurrenterne og lær af dem – men skil dig ud. Vælg din egen retning, så din hjemmeside kan blive husket.

Hjemmesidens vigtigste indhold skal stå først

Dine besøgende ser typisk det øverste af din hjemmeside først og som det fremgår ovenfor, er chancen for at de ser ret meget andet ret begrænset. Derfor skal hjemmesidens vigtigste budskab ligge helt i toppen. Mange hjemmebyggede hjemmesider indleder med ”Velkommen til min hjemmeside”. Lad være med det. Med mindre at det at byde velkommen er dit absolut vigtigste formål. I stedet skal du indlede med hvad jeg får ud af din service.

Fortæl mig hvad jeg får og ikke hvad du gør

Mange virksomheder – også dem med mange år på bagen – bruger god plads på at fortælle om alle de ting de gør. Men jeg er ligeglad hvad de gør. Jeg vil vide, hvad jeg får ud af det. Fortæl først og fremmest hvad dine besøgende hvad får, hvis de vælger dig og senere – længere nede i indholdet – kan du sætte spot på hvad du gør.

En stram menustruktur er hjemmesidens fundament

Sørg for at have under 7 menupunkter. Det gør din hjemmeside overskuelig og brugervenlig og det gør dit primære budskab knivskarpt. Mange kan klare sig med 3-4 menupunkter der dækker over indholdsrige sider. Om nødvendigt så kan ud lave undersider til alt dit indhold, men forvent ikke at de bliver opdaget af dine besøgende. Hvis der er indhold på din side, der ikke er vigtigt for sidens overordnede mål så overvej at slette det – eller gemme det lidt væk.

Læs mere om hvorfor en hjemmeside SKAL have færre end 7 menupunkter...

Sig hvad du vil have mig til at gøre - Call to action

Dette punkt er vitalt. Hvis du vil have folk til at kontakte dig så skriv det, og gør det nemt. Fx Ring til mig nu. Efterfulgt af dit telefonnummer. Det skal stå tydeligt og prominent fremhævet.

Sæt hjemmesidens stemning

Mennesker afkoder langt mere end ord og tekster. Og faktisk er det de visuelle elementer som grafik, farver, billeder og skrifttypen der – om end ubevist – gør det største indtryk. Se bare på Ekstra Bladets hjemmeside. Der er drama i både ord og farvevalg.

Farvepaletten - hjemmesidens sminke

Det er en kunst at ramme en farvepalet der både har den rigtige symbolværdi, er genkendelig og hvor farverne indbyrdes passer sammen. Sort, hvid og grå virker altid – men er også ret kedelig. Der findes værktøjer på nettet, du kan bare søge efter color scheme generator. Eller kan det være en god ide at søge inspiration hos andre succesfulde hjemmesider. Uden at kopiere – du skal have din egen farve!

Professionelle billeder til hjemmesiden

Et billede siger mere end 1000 ord. Er det et uskarpt, ubeskåret, underbelyst billede siger alle de 1000 ord at der er tale om en hjemmeside ejer der er ligeglad. Besøgende med den fornemmelse er hurtigt videre. På unsplash.com og pixabay.com kan du finde 100-tusindvis af billeder i professionel kvalitet du må bruge gratis og frit. Og ellers må du selv i gang med kameraet – men gør det ordentligt :)

Baggrundsbilleder skaber stemning på din hjemmeside

En af de mest effektive stemningsskabere er store flotte baggrundsbilleder. Det er dog lidt en kunst at styre indholdet der ligger oven på baggrundsbilledet. Er der store kontraster i baggrundsbilledet, fx områder med sort og hvid, er det formentlig ikke en god ide at have en masse tekst oven på. Men måske kan det fungere med en stor markant overskrift.

Se vores vejledning i brug af baggrundsbilleder her...

Skrifttypen definerer din hjemmeside

Mange undervurderer vigtigheden af at vælge den rigtige skrifttype. Men det er muligvis det allervigtigste valg. Skrifttyper kan signalere seriøsitet, alvor, dysterhed, sjov, gak, sorg, klasse, stil. Den kan være klassisk og moderne. Er forkert valg kan enten være kedelig – eller direkte skadelig. Som bedemand ønsker du ikke at skrifttypen får folk til at tænke at du er sjov eller fjollet. Du skal fremstå troværdig og rolig. At du er en der møder til tiden og har styr på detaljerne.

Læs mere om valg af skrifftype til din hjemmeside her...

Er din hjemmeside troværdig?

Hvis du har noget at sælge er din troværdighed dit allervigtigste aktiv. Man skal dels føle sig overbevist om at du er til at stole på – at du ikke snyder mig – og dels at du er dygtig til det de du gør.

Social proof – eller kundeudtalelser

Udtalelser fra kunder eller anmeldelser fra nettet, fx fra Facebook eller Trustpilot, giver dig troværdighed. Det viser at virkelige mennesker siger, at du er til at stole på. Har du ikke den type anmeldelser, så kan du også bruge udtalelser du får af dine kunder – og som du selv skriver ind på din hjemmeside. Men de er alt andet lige mindre interessante og troværdige end nogen, der kommer fra virkelige profiler på Facebook.

Udtalelserne / anmeldelserne kan du bringe på relevante steder på din hjemmeside. Fx en på forsiden og andre på produktsiderne.

Undskyld... men hvem taler jeg egentlig med?

Husk at være tydeligt til stede på din hjemmeside: Tydelige kontaktoplysninger, navn, et billede af dig, måske en historie om hvem du er og hvorfor du laver det du gør – historien bag det. Da din ”livshistorie” ikke er dit vigtigste budskab, skal den naturligvis ikke ligge på forsiden, men på en underside, som man kan finde, hvis man gere vil lidt tættere på dig.

Logoet er hjemmesidens (og din!) kendetegn

Et logo er vigtigt af mange årsager. Her har vi placeret det under troværdighed, fordi det at have et logo siger noget om, at man har taget sin virksomhed / sin hjemmeside seriøst. Logoet er kernen i den visuelle identitet man gerne vil udstråle.

Billeder er - som nævnt ovenfor – nemmere at huske for den menneskelige hjerne. Og derfor kan et logo være med til at skabe genkendelse og tryghed.

Det at lave et godt logo er ikke nogen simpel opgave. Det skal være enkelt og alligevel illustrere det din hjemmeside står for. Det er selvfølgelig noget du kan gøre selv, men det er også en af de opgaver vi kan hjælpe dig med.

Læs mere om vores logo design her...

Til toppen