Webshop optimering | Hvordan kan jeg øge salget?

Sådan kan du optimere din webshop

Så du får flere besøgende og større indtjening

KONTAKT OS NU
LÆS MERE

HVORDAN KAN JEG OPTIMERE MIN WEBSHOP?

Optimering af din webshop har det mål at tjene flere penge. Der er tre overordnede veje at gå når man skal øge indtjeningen:
1) Øge trafikken fordi flere besøgende = flere kunder
2) Øge konverteringen fra besøgende til kunde
3) Øge omsætningen pr. kunde


KONTAKT OS HER
SKAL VI OPTIMERE DIN WEBSHOP?

RING TIL OS NU
93 94 30 90
OG LAD OS TAGE EN UFORPLIGTENDE SNAK

ELLER

SKRIV TIL OS

1) SÅDAN KAN DU ØGE TRAFIKKEN TIL DIN WEBSHOP

Der er forskellige trafikkanaler til din webshop:

SØGNINGER I GOOGLE Her er vi inde og tale on søgemaskineoptimering. Bliver din webshop fundet i Google i dag og på hvilke søgeord? Går du glip af god trafik på grund af forkert indhold på sitet? Lav en søgeordsrapport og find ud af det.

Google er en tekst-søgemaskine. Det vil sige, at Google hele tiden gennemtrawler nettet for at finde ud af, hvad der står på alle siderne. Altså er det sider med meget tekst, der har størst chance for at blive fundet. Men det er vigtigt, at den tekst der står på din hjemmeside matcher med hvad folk rent faktisk googler efter. Og hvordan finder du så ud af hvad folk googler? Du kan gætte på det ud fra hvad du selv skriver – men det vil være useriøst og give et dårligt resultat. Du er ekspert på dit felt og kender fx fagudtrykkene – det er ikke sikkert dine kunder gør det. Derfor skal du bruge resurser på at undersøge det. Det kan vi fx gøre i form af en søgeordsrapport. Der finder vi frem til de søgeord og sætninger, der bliver foretaget flest søgninger på og sammenholder det med, hvor hård konkurrencen er – altså hvor mange sider der indeholder disse søgeord. Arbejdet munder ud i en anbefaling af hvilke ord du bør gå efter og hvordan optimeringen af din webshop bør foregå derefter.

Hvis du ønsker hjælp til selve optimeringen af hjemmesiden/webshoppens indhold vil vi også meget gerne udføre denne del for dig. Prisen afhænger af, hvor stor en side du har.

Så kontakt os på knud@nemmehjemmesider.dk eller ring på 93 94 30 90 og lade os tage en uforpligtende snak om dine muligheder.

ANNONCER Annoncering har altid virket og virker stadig. Og koster stadig penge. Gør man det forkert - rammer man fx den forkerte målgruppe eller er budskabet uskarpt - så tjener man ikke noget. Og så bliver det for alvor dyrt. Sæt dig grundigt ind i adwords og facebooks annonceringsmuligheder og indstillinger før du kaster hele budgettet ind. Vi vil gerne hjælpe dig med opsætningen af annoncerne.

Så kontakt os på knud@nemmehjemmesider.dk eller ring på 93 94 30 90. Så kan vi vende dine muligheder.

LINKS FRA ANDRE SIDER Det kan fx være links fra blogs, traditionelle medier (artikler) eller links på diverse sociale medier. Hvis du ikke har sociale medie-profiler tilknyttet din webshop, kan det være noget du skal overveje. Undersøg også om du kan få artikler ud på nettet om din shop. Det er der flere fordele i. Dels giver det trafik af de mennesker der klikker på linket og dels giver links ind på din webshop større relevans – set i Googles øjne – og dermed vil du klare dig bedre i søgeresultaterne. Man kan både være heldig og god og få gratis artikler på diverse medier – men man kan faktisk også købe sig til artikler på blogs og hjemmesider. Alle links giver trafik - men det er ikke alle links, der ”booster” din sides autoritet. Hvis linket ligger på et lukket socialt medie, som fx Facebook, så kan Google ikke se det. Og så tæller det ikke i deres øjne. Det betyder dog ikke, at folk ikke kan klikke på det og besøge din side – så bare del løs!

NYHEDSBREVET Mange overser det og det er en fejl. Nyhedsmailen er den bedste salgskanal på nettet. Modtagerne glæder sig til at høre fra dig og det er tilmed gratis. Nyhedsbrevet virker naturligvis kun på dem der kender dig og din shop i forvejen, men de er også de nemmeste at sælge til. Det tager tid at opbygge en god mailing liste, så du skal i gang – hellere i går end i dag. Omvendt er den guld værd for de fleste webshops.

Du må ikke bruge dit normale dit normale mailprogram til at sende nyhedsmails – altså identiske mails til mange modtagere. Det vil blive anset for at være spam og din mail vil blive blacklistet så du ikke kan sende mails overhovedet. Eller du kan sende dem, men de kommer ikke frem. Og det er svært at blive fjernet fra listerne. Nogle kan du slet ikke påvirke.

Vi anbefaler derfor klart, at du bruger et nyhedsmailsystem som fx Mailchimp.com. Der kan du komme gratis i gang og de har formularer du kan sætte ind på hjemmesiden. Både nogle der popper op og nogle der ligger passivt. Pop op er irriterende for kunden, men også meget effektive. Det er en overvejelse værd hvor aggressivt du skal indsamle mails – men der er ingen tvivl om, at nyhedsbrevet er et genialt salgsværktøj.

2) SÅDAN ØGER DU KONVERTERINGEN FRA BESØGENDE TIL KUNDE

Hvis man skal øge konverteringen fra besøgende til kunde kan man se op om hjemmesidens indhold og design inspirerer den besøgende til at handle.

MÅLGRUPPEN Har du stillet skarpt på din målgruppe? Du kan ikke kommunikere skarpt til alle på en gang så find ud af hvem du helst vil ramme - og skriv og sælg til dem. Det spiller også ind på webshoppens designmæssige udtryk.

WEBSHOPPENS DESIGNUDTRYK Når en besøgende lander på din shop - får han/hun så med det samme fornemmelsen af at være kommet til rette sted? Det er altafgørende at din webshop udstråler det, du handler med. Handler du med racerbiler skal temaet være noget med fart og drengehørm. Sælger du økologiske hudplejeprodukter, så skal designet i en helt anden retning. Vi vil meget gerne give vores professionelle vurdering af design og også lave en opfriskning af det. Kontakt os på telefon 93 94 30 90 eller send en mail til knud@nemmehjemmesider.dk

VAREKATALOGET Har du de rigtige varer til din målgruppe? Og har du de rigtige varer i fokus? Undersøg hvor du har det største salg, største fortjeneste, største potentiale og nemmeste håndtering og sæt spot på disse varer. Varer du aldrig sælger skal ud af sortimentet. De larmer bare og tager plads og fokus fra det du godt kan sælge.

CALL TO ACTION Du ønsker at de besøgende klikker på køb-knappen. Men husker du at bede om det?

Køb lige nu og få xx % rabat er en af mulighederne, men køb nu er også et godt bud.

FEAR OF MISSING OUT Mennesker har en grundlæggende frygt for at gå glip af noget godt. Det udnytter reklamebranchen hele tiden - og det kan du også. Du kender det fra tilbud med begrænset antal, der kræver at man handler før sin nabo eller tidsbegrænsede tilbud, der gør man skal rykke nu. Disse kan også kombineres.

INSPIRÉR DINE KUNDER Træk udvalgte produkter frem og lav særskilte præsentationer af dem med masser af tekst, lækre billeder og video. Det er vigtigt, at du inspirerer dine kunder til at købe. Lad dem se, mærke og føle at de mangler netop denne ting. Undersøgelser har vist, at vores hjerne beslutter vores køb med følelserne som rettesnor – før fornuften når at træde ind. Bagefter kan vi så have behov for at rationalisere vores køb med fornuftige ord, som at den var rimelig billig eller den slags. Men beslutningen var først og fremmest et følelsesmæssigt anliggende. Man observerer ogs kortvarig lykkefølelse hos mennesker, der lige har købt noget.

OPDATERINGSPLAN Hvor ofte skal du præsentere noget nyt på din side? Læg en plan og følg den. Lad være at gøre det når du har lyst. Det bliver meget let til ingenting. Beslut fx at der skal nyt tilbud på hver anden mandag og hold det.

SÆSONSALG Sommer, vinter, jul, efterårsferie, blackfriday, januarudsalget, fars dag, mors dag - ja når feriepengene og børnepengene kommer. Året er fuld af salgshøjtider og afhængig af din webshops varekatalog kan de have forskellig vigtighed for dig. Lav et årshjul hvor du plotter de vigtigste ind.

HAR DINE KUNDER TILLID TIL DIG? Kundens tillid til dig er altafgørende. Den kan du opbygge med tydelige kontaktoplysninger, CVR nummer og handelsbetingelser. Den kan også styrkes med udtalelser fra tidligere kunder og anmeldelser fra Facebook, Google og Trustpilot. Kundeudtalelser taget fra sociale medier - også kaldet social proof - er særligt troværdige. Her ved man at det virkelige mennesker bag ordene.

3) SÅDAN KAN DU ØGE OMSÆTNINGEN PR. KUNDE

Der er en række tiltag du kan se på for at øge salget til hver kunde. For eksempel dem vi nævner herunder – men det er ikke alt der vil virke godt for alle. Hvis du ringer eller skriver til os kan vi tage en dialog om lige netop din forretning. Vores mail er info@nemmehjemmesider.dk og vores telefonnummer er 93 94 30 90.

FRI FRAGT En af de måde du kan få den enkelte kunde til at købe mere, er at give fri fragt, hvis man køber over et bestemt beløb. En variant er at give en gratis gave med ved køb over xxx kr.

Husk at skilte tydeligt med det.

LÆKRE PRODUKTBILLEDER Du skal tage produktpræsentationerne seriøst. Et billeder siger mere end tusinde ord og mennesker TALER med ord men HUSKER i billeder. Synssansen er vores allerstærkeste sans og den der dominerer vores oplevelse af verden. Smukke og professionelle billeder der giver et bedre indtryk af varen og inspirerer til køb. Det kan både være produktet for sig selv og i brug. Det handler om at få vakt kundens lyst til at købe – også produkter hun ikke havde tænkt på fra starten. Mange kender det fra turen i supermarkedet. Man kørte ned efter en liter mælk og endte med at handle småting for 200 kr. Fordi de er så gode til at inspirere os – og det skal vi selv prøve at være, når vi sidder på den anden side af kasseapparatet.

GODE PRODUKTTEKSTER Det er ikke nok at have varen og et godt billede. Når du handler online har man som kunde brug for detaljerne. Er en trøje kan det fx være: Hvordan føles stoffet? Hvor stor er størrelse L? Kan den vaskes i maskinen? Tåler de tørretumler? Skriv levende – så man kan mærke din begejstring.

EFTERSALG Når kunden har købt, kan du sende en personlig mail, hvor du takker for handlen og at pakken er klar - og om de har set at de kan få noget med ekstra billigt. Noget der selvfølgelig passer til de bestilte varer. Du må ikke sende mails uopfordret – det er ulovligt. Men du må gerne - som en sidebemærkning - nævne at du har andet godt på lager, nu hvor du alligevel sender en servicemail.

KUNDESERVICE - JO DEN ER GOD NOK! Det lyder gammeldags - men det virker. Hvis folk føler sig godt behandlet er de tilbøjelige til at komme tilbage. Husk at du som kundeservice medarbejder ikke skal proppe ting i halsen - men tilbyde varer når det falder relevant.

SÅDAN FIK VI KARINKOCH.DK TIL TOPS I GOOGLE PÅ EN UGE

Karin Koch er psykoterapeut og havde netop flyttet sin praksis hen i et behandlerfællesskab, der hedder Terapihuset København K. Vores opgave var at få Karinkoch.dk til at dukke op i søgeresultaterne, når man googler Terapihuset København K. Det lykkedes på kun en uge!

Læs her hvordan vi fik karins hjemmeside til tops via SEO...

Karins hjemmeside ligger nr. 3

FIRE TRIN TIL FLERE BESØGENDE

Fælles målsætning
Fælles målsætning
Allerførst skal vi tale sammen om hvilke besøgende, du gerne vil tiltrække. Vi skal også undersøge om din side allerede nu gør netop det - eller om der er rum for forbedringer.

Læs mere...
Søgeordsanalyse
Søgeordsanalyse
Vi undersøger nu hvilke søgeord, der er flest søgninger på og analyserer på hvilke af disse der er mindst konkurrence på. Det giver en liste af søgeord vi skal bruge på din side.

Læs mere...
Optimering af din side
Optimering af din side
Nu er vi nået til at tilrette siden. Både brødtekster og overskrifter rettes nu til og der tilføjes metatags og meta description. Din side tilmeldes også Google Search Console.

Læs mere...
Måling af resultater
Måling af resultater
For at kunne måle om ændringerne bærer frugt opsætter vi siden i Analytics så vi kan spore besøgstallet og har også nogle andre værktøjer, som måler placering i søgeresultaterne.

Læs mere...


Ring til Knud på tlf. 93 94 30 90

- eller udfyld formularen nedenfor for at høre mere

Dine mål er vores mål

Allerførst skal vi tale sammen om hvilke besøgende, du gerne vil tiltrække. Vi skal også undersøge om din side allerede nu gør netop det - og hvor der er rum for forbedringer.

Det nytter jo ikke noget, at man tiltrækker 10.000 besøgende der er interesseret i alt muligt andet end lige netop det, du tilbyder.

Derfor skal vi lige klarlægge hvem du vil have fat i og hvordan du ønsker at kommunikere til dem. Det er i denne fase vi lægger fundamentet for de næste 3 faser.
Fastsættelse af mål
Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

I denne fase undersøger vi hvilke søgeord, der er flest søgninger på og analyserer på hvilke af disse der er mindst konkurrence på. Sælger dufx sko, så er der givetvis et hav af søgninger på ordet sko hver måned. Og det er jo super for alle der sælger sko. Ulempen er at det også er det ord alle helst vil ligge nr. 1 på og derfor er konkurrencen her virkelig hård. Derfor kan der være andre ord som er nemmere at komme frem på og som derfor giver et bedre slutresultat. Ofte vil det være kombinationer af ord, fx billige herresko.

Vi har forskellige værktøjer, der kan give os viden om hvilke ord du bør sigte efter. Analysearbejdet munder ud i en liste af søgeord/sætninger, vi kan bruge på din side. Naturligvis gennemgår vi listen i samråd med dig, så de ord/sætninger der bliver valgt også matcher med det udtryk din side skal have.

Optimering af din side

I den tredje fase handler det om at tilrette hjemmesiden. Vi gennemgår både brødtekster og overskrifter og retter dem til og der tilføjes metatags og meta description. Målet er at give dine besøgende og Google viden om, hvad din side indeholder.

Søgeordene vi fandt frem til i fase 1 og 2 bruges nu aktivt, så din hjemmeside nu kommer til at optræde på Googles søgeresultater, når der søges på lige netop disse ord/sætninger.

Ændringer man foretager på sin hjemmeside skal lige opdages af Google før de slår igennem og den slags kan godt tage lidt tid. Og i sagens natur kan man ikke bestemme hvornår de kommer forbi.

Dog kan man anmode om et besøg fra Google robotterne og bl.a. derfor tilmeldes din side også Google Search Console.
Optimering af hjemmesidens indhold
Måling af resultater

Måling af resultater

Du kom til os med nogle ønsker og mål. På den baggrund skal der følges op på om de tiltag der er gjort har haft den ønskede effekt.

Ligger din side nu højere på udvalgte søgeord end før? Har det givet dig mere trafik? Og har den øgede trafik resulteret i flere kunder?

For at kunne måle om ændringerne bærer frugt opsætter vi siden i Analytics så vi kan spore besøgstallet og har også nogle andre værktøjer, som måler placering i søgeresultaterne.
Til toppen